вторник, 8 октомври 2013 г.

Яхния с нахут

Нахут. Баба ми го отглеждаше и като малка често го хапвах директно от шушулките smile1 Слагаше го, когато готви боб, заедно с малки парченца сланина ... ех, сладки спомени!
Сякаш го позабравихме последните години. Купувала съм 1-2 пъти от магазина, но се вари три часа и бликат плуващи люспи отгоре, едно хрупа, друго се кашва ... отказах се!
На скоро си взех от био магазин (за покълване, уж). Но го сготвих и стана прекрасен! Без нито една люспа и идеално сварен.

Ето и рецептата:

1ч.ч. сух нахут

1 голяма  глава лук
2с.л. зехтин
2 с.л. универсална подправка
3-4с.л. изварени домати (може и лютеница)
3-4 печени червени чушки
две щипки сух джоджен (гьозум) или 2 стръкчета пресен

Нахута се накисва в хладка вода за една нощ/ден. После се измива, добавя се нова студена вода и се кипва, добавя се щипка хлебна сода и ври 5мин. Отстранява се от огъня и се измива със студена вода. Отново се налива студена вода и се слага на котлона да ври до готовност (на мен ми отне около час в обикновена тенджера)
През това време се подготвят зеленчуците. Лукът се нарязва на средни парченца и се задушава в малко мазнина (олио/зехтин). Когато стане прозрачен се добавят подправката, доматите (лютеницата), нарязаните чушки и джоджена (ако е сух!). Задушават се до готовност.
Когато нахута е сварен се отцежда (замазете водата от варенето) и се добавя към зеленчуците. Ако е необходимо се добавя малко вода (от нахутената). Ястието ври 10-15мин. Ако джожена е пресен се добавя при смесването на зеленчуците и нахута.
В ястието не съм слагала сол, тъй както  универсалната подправка е солена. Ако не разполагате с готова подправка сложете в ястието морков, целина, магданоз, сол и/или подправки, които обичате smile1 Аз посипах порцията си обилно с лют пипер Tongue

Приблизителна хранителна стойност (общо 6 порции):
~200ккал на порция
Б 12гр.
М 6гр.
В 28гр.


Няма коментари:

Публикуване на коментар